• Alapfokú tanfolyam

    Alapfokú tanfolyam

    2016. november 5. Szombat, Vasárnap 11h Tovább
  • 1
  • 1

Tükör Módszer

Tükör módszer Logo

       

„Nem az a cél, hogy minden kutyát egységesen tökéletesre neveljünk, hanem hogy mi emberek tudatosan alakítsuk ki kapcsolatunkat kutyánkkal és értsük meg őt, hogy mi miért történik.”

A természetben élő embernek, a pásztornak, vagy az indiánnak nem kellett bajlódnia a kutyájával. Nehéz elképzelni, hogy Winnetou kergeti a kutyáját a Mohás szikla körül, vagy az öreg Bandi bácsi ordítozik a terelőkutyájával, mert az nem jön vissza. Vajon hogy lehetséges ez, és miben vagyunk mások mi városi kutyatartók?

A kutya viselkedésével, mint egy tükör, megmutatja, milyen gazdák is vagyunk, és miben kell még fejlődnünk. Ezeket a visszatükröződéseket "csak" fel kell tudnunk ismerni.

“A kutyám Böbe, négy éves keverék, talált kutya, rengeteget tanulok tőle, a kutyákról, az emberekről, de legfőképp magamról! Ehhez, és a felhőtlen együttéléshez elképesztő mennyiségű segítséget, szakmai tudást, és egy olyan hozzállást kaptam a Tükör Módszertől, amiért nem tudok elég hálás lenni. ”

Nevigyánszky Marci - oktató

A Tükör Módszer hármas tagolásával egyszerűvé és átláthatóvá igyekszik tenni az ember és a kutya kapcsolatát.

1. Viszonyunk rendezése ösztönkezelési technikák segítségével megismerhetjük a kutya lényét, ösztönvilágát, megérthetjük, miből fakadnak együttélésünk problémái, és megtudhatjuk, hogyan kell kezeljük azokat. A gazda megtanulja hogyan alakítsa ki a kapcsolatát a kutyával, hogyan lehet a kutya saját nyelvén kommunikálni, hogy kinek hol a helye, és hogy tudunk azzá a vezetővé válni, akit a kutya keres bennünk, akinek az ősei annak idején átadták az irányítást.

“2010-ben keveredtem le először az Őrmezői Kutyasuli-ba masszívan problémás, lakást bontó, mindentől félő, mentett boxeremmel. Az ott tanultak megváltoztatták a közös életünket.”

Csík Gabo - oktató

2. Tanítás – sokféle módszer létezik, a ma ismert leghatékonyabb a klikkerképzés, mely mellőz minden erőszakot, kényszert a tanítás során, és az ösztönkezeléssel remekül kiegészítik egymást. Így a közös munka élmény lesz kutya és ember számára. Javítja a kutya-gazda kapcsolat minőségét, a két lény közötti kommunikációt, segítségével a kutya tanulási képessége oly mértékben megnő, hogy bármit megtaníthatunk neki, az átlagosnál nem nagyobb energiabefektetéssel.

“Ékes Gini vagyok, négylábú barátom TipLee szálkás tacsi. Nekem, a Tükör Módszernek köszönhetően egy ízig-vérig vadász kutyával, akinek a személyisége konok, önfejű és domináns, csodálatosan kiegyensúlyozott és harmonikus kapcsolatom van. A bizalom közöttünk kölcsönös. Mindketten élvezzük a 'közös akciókat'”

3. Életmód – arról szól, hogyan őrizhetjük meg kutyánk egészségét, miként biztosíthatunk neki kiegyensúlyozott, teljes életet. Ide tartozik minden, az etetési és sétáltatási szokásoktól kezdve a kutya foglalkoztatásáig. A városba kerülő, energiáktól duzzadó kutyák ma már többnyire nem látnak el konkrét feladatokat, „csak” társnak akarjuk őket. A bennük rejlő képességeket, ösztönöket, energiákat nem tudják hasznosítani, leadni amelyek így megbetegíthetik az állatot. (Ezért is van az, hogy kutyáink ma sokkal könnyebben betegszenek meg, mint régebben). A megoldás a megfelelő életmód biztosítása, amikor kutyánkat fizikailag, szellemileg és ösztöneit tekintve is megdolgoztatjuk, legyen ez egy nagy séta az erdőben, úsztatás, valamilyen kutyás sport, vagy felkészülés egy vizsgára, versenyre.

A jó gazda tudatos, következetes, és betartja a fokozatosság elvét.

“A módszer segítségével lett a problémás, behívhatatlan, mentett kutyámból, más embereken segíteni tudó terápiás kutya. A Tükör Módszer átformálta, jelentősen kibővítette az addigi tudásomat. Megtanultam érteni a kutyáimat és úgy kommunikálni velük, hogy a kapcsolatunk a lehető legharmonikusabb maradjon.”

Tüske Ágnes - oktató

Problémás viselkedések megoldása a Tükör Módszer jegyében

a) Hívjuk a kutyát és nem jön.

Első kérdés, hogy a kutya érti-e a hívó vezényszót, tudja-e, hogy mit jelent, mit kell ilyenkor csinálnia (=tanítás)? Ha igen, akkor a gond ott van, hogy nem jól van felállítva a rangsor, nincs kellő tekintélyünk és nem tudjuk jól lereagálni a kutya engedetlenségét, tiszteletlenségét (=ösztönkezelés). Azt is figyelembe kell vegyük, hogy ha a kutya általánosságban nincs kellőképpen foglalkoztatva, elfárasztva és kevés az esemény az életében, akkor egy esetleges elszökésénél a szabadság minden percét ki fogja használni, és esze ágában sem lesz visszamenni (=életmód).

b) A kutya felugrál ránk.

Vajon miért teszi? Örül nekünk, mert egész nap unatkozott, figyelmet akar magának kicsikarni. Hogy tudjuk róla lenevelni? Ha kellő tekintélyünk van és a megfelelő technikával ki tudjuk fejezni nemtetszésünket, akkor tiszteletben fogja tartani óhajunkat (=ösztönkezelés). Megtaníthatjuk neki, hogy ha leül, akkor foglalkozunk vele, viszont ha ugrál, akkor tudomást sem veszünk róla (=tanítás). Persze fontos a következetesség, mert ha időnként örülünk neki ilyenkor, vagy birkózunk vele, akkor ne számítsunk eredményre, csak egy összezavart kutyára. És bár a kutyát nem vihetjük el a munkahelyünkre, szakítsunk elég időt a sétára, játékra, életmód programokra, hagyjunk neki otthon egy csontot, így levezetheti energiáit (=életmód).

c) Nem jön ki más kutyákkal.

Az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy ez a kutya egyéniségének a része, pedig nem így van. Ideális esetben a kutya nem hozhatja meg azt a döntést, hogy a csapat kit támad meg és kit nem, ez a vezető szerepkörébe tartozó kérdés. Erre mondják, hogy a nyúl viszi a vadászpuskát. Bár az agresszió oka lehet dominancia és félelem is, a megoldás mindenképpen a rangsor helyes felállításában rejlik (=ösztönkezelés). Ha a kutyát kölyökkorában nem engedtük más kutyákkal játszani, kommunikálni, akkor nem is várhatjuk el, hogy problémamentesen viselkedjen fajtársaival (=életmód).

d) Rombol a lakásban.

Mi oka van erre? Lehet, nem is tudja, hogy rossz dolgot csinál. Ezt ki kell tudjuk fejezni úgy, hogy ő is megértse. Egyes kutyák stresszelnek egyedül, ami sokszor szintén rangsor problémára vezethető vissza, mert a kutya akar gondoskodni rólunk, és ha egyedül bezárjuk, ezt nem tudja megtenni (=ösztönkezelés). Lehet, hogy nő a foga és muszáj rágnia valamit. Hagyjunk neki otthon olyan játékot, csontot, amit kedvére rágcsálhat, és tanítsuk meg neki, hogy ez az övé, ezen csámcsoghat (=tanítás). És persze a legvalószínűbb, hogy egyszerűen túl sok az energiája, és így próbálja meg leadni. Sétáljunk, játsszunk többet a kutyával, fárasszuk le jobban, hagyjuk, hadd élje ki ösztöneit (=életmód).

“Türelmet, toleranciát tanultam a kutyámtól, amihez a módszer volt a 'szótárfüzet'.”

Szabó Dóra
A honlap további böngészésével hozzájárul, hogy az cookie-kat ("sütiket") használjon a működése során.